2010. szeptember 2., csütörtök

Vízibusz

katt a nagyobb képér
Újdonsággal bővült a budapesti attrakciók sora: szeptember 18-án reggel kilenckor indul első hivatalos útjára a RiverRide. Az öreg kontinens első ilyen kétéltű járműve félig busz, félig hajó, s egyforma otthonossággal közlekedik a belváros népszerű buszos városnéző útvonalain és a Duna hullámai között a fővárosi hidak alatt.

Gondolhatnánk, hogy a lezárt Margit hidat kiváltó alternatív közlekedési eszköz a sárga vízibusz Budapesten, de nem erre szánták. Az első magyarországi kétéltű autóbuszt városnézéshez ajánlják.

A RiverRide egy olyan különleges városnéző busz, amelyen két vasmacs­ka, egy hajókürt, mentőöv és 160 méter hosszú hajókötél található, mentőmellény van mind a 45 ülés alatt, vízsugárhajtómű hajtja, és amelynek sofőrje hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik. Egy­ben viszont olyan hajó is, amely hat keréken gurul, tárcsafékkel fékez, tolató- és féklámpája is van, és a kapitány buszvezetői engedéllyel rendelkezik.

A járatok (árvizek és jégzajlás kivételével) egész évben közlekednek: főszezonban naponta ötször, november és március között négyszer indulnak. Az idegenvezetés élőben, egyszerre angolul és németül történik, de ha szükséges, magyar idegenvezetésre is sor kerülhet – mondta dr. Galla Gábor ügyvezető igazgató.
A túra a Roosevelt térről indul a Parla­ment felé, majd az Alkotmány és a Bajcsy-Zsilinszky úton át elér az Erzsébet térre, ahonnan az Andrássy úton végig, a Hősök tere érintésével, a Dózsa György úton eljut a Dunáig, ahol egy 70 méter hosszú rámpáról a busz egyenesen a habok közé csobban. Egy közel egyórás dunai hajózás után tér vissza a szárazföldre, kiindulópontjára.

Igazán különleges lehetőség a RiverRide kétéltű buszos városnézés az európai városok szinte a végletekig kiélezett versenyében. Izgalmas, látványos és Budapest turisztikai promóciójában is kiválóan használható - mondta el a rendezvényen Fekete László, a Budapesti Turisztikai Hivatal vezetője.

GyerekeknekAz üzemeltetők terveznek kifejezetten gyermekeknek szóló utakat is. Ezek rövidebbek lesznek, és más lesz az idegenvezetés is.
Sok ország, sok cég

A RiverRide hajótestje egy brit hajómérnök tervei alapján Máltán készült, az alvázat és a motort az Iveco olaszországi gyárában szerelték, a vízsugár hajtómű szintén olasz. Az Euro5-ös motor a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelel, így óvja Budapest levegőjének és a Duna vizének tisztaságát.
És akkor most kicsit lényegesebben.
Ha valaki Budapesten, az angyalföldi rakparton egy éppen a rakpartról a vízbe gázoló sárga buszt lát, ne ijedjen meg. Csupán dolgozik a város első kétéltű városnéző autóbusza. Az úton olyan, mint egy partra vetett bálna, a vízben pedig valahogy eltörpül az igazi hajók mellett, az ember tényleg kapna a telefonhoz, hogy hívja a katasztrófavédelmet, mert szegény busz beesett a vízbe. Aztán kiderül, hogy nemcsak hogy nem süllyed el, de vidáman túrja a habokat a fedélzetén vigyorgó emberekkel. Persze, amíg idáig eljutott, sok víz lefolyt a Dunán – mondhatnánk stílszerűen. 30 hónap kellett hozzá, hogy tető alá hozzák a turistaszórakoztató látványosságot. Ennyi idő alatt építették meg a járművet, na meg a rámpát a rakparton, ahol az eszköz képes vízre szállni és biztonsággal partot is érni.
Fődarabok, engedélyek, centiméterek
Alváza és gépészete az Ivecótól származik, a felépítmény kínai, míg a test alsó része angol tervezésű és máltai kivitelezésű, Amphi Coach gyártmány. A Nemzeti Közlekedési hatóságnál (NKH) kikerekedett a hivatalnokok szeme, amikor megtudták, mire is szeretnének rendszámot. Végül lényegében minden előírást teljesítettek a busz építői, ami a forgalomba helyezéshez szükséges, és az NKH emberei is szokatlan rugalmasságról tettek tanúbizonyságot, amikor megengedték például, hogy a lámpasor az előírt 1,5 méternél magasabban, 153 cm-en helyezkedjen el – ugyanis 1,3 méter a merülése a járműnek, és nem szerették volna a tervezők, ha a fényszórók mindig vízben áznak. A vízi jogosítványt a hajó-busz Máltán, a Máltai Tengerészeti Hatóságtól kapta, ott jegyezték be – ezért lenget a szél máltai zászlót is a buszon.

A vidám képű busz tesz egy kört a városban a nevezetességeket bemutatva, majd lehajt a Duna-partra, belecsobban a vízbe, tempósan leúszik az Erzsébet hídig. Ott megfordul és folyásiránnyal szemben, hajós nyelven hegymenetben visszakapaszkodik a Margit-szigethez, azért lassabban haladva, megküzdve a víz sodrásával – ilyenkor rendesen dolgozik a 290 lóerős, 5,9 literes Iveco dízelmotor. A spéci városnéző kör átlagosan két óráig tart, ebbe a forgalom is beleszól, 1 körre 44 utast vihet magával a gépezet, plusz az angol nyelvű idegenvezetőt, no és persze a sofőrt. Felnőttet 7500, hat éven felüli gyermeket 5000 forintért fuvaroznak.

Akár jeget is törhet a vízibusz!Nincs időjárási korlátozása a járműnek, még zajló jégbe is bemerészkedhet. Ehhez kell az erős felépítés, a busz alsó része, az úszótest 6 mm vastag alumíniumlemezből készült, hegesztéses technológiával. A vízvonal és az úszótest felett már könnyűszerkezetes a jármű, ennek is köszönheti a stabilitását, így a súlypont a vízben elég mélyen van, nem fenyeget borulásveszély.
A tulajdonosoknak 170 millió forintba került a vízibuszos vállalkozás megvalósítása, bár ezzel másoknak is kitaposták az utat. Ugyanis bár a speciális turistabusz első vásárlója magyar, megépült a budapesti mellett négy testvérhajó is, amelyekből kettő Dél-Koreában, egy Belfastban hajózik, a negyedik, a prototípus pedig Máltán maradt. A beszerzési költség mellett a vízibusz fenntartása is többe kerül, mint egy átlagos busz esetén. A műszaki ellenőrzés gyakoribb, s az olajcserét is sűrűbben fogják elvégezni. Minderre szükség is van, a vízben erős a motor terhelése, a futóművek és a diffi is a vízben áznak, amikor ott halad a busz – az úszótest kiképzése katamaránszerű, az alváz és így annak szerelvényei az úszótesten kívül vannak.

Képek. Katt a nagyobb képér.
Video:



Ui.: Mivel édesapám ismeri az egyik embert aki vezeti, így megtudtuk azt is, hogy CSAK KÉT EMBER vezetheti. Mert csak két embernek van jogosítványa, egyszerre buszra s hajóra. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése