2010. november 1., hétfő

S eljön a Világosság!

Az őszi-téli szezonban gyakran szürkület után is autóba kell ülnünk, ebben az időszakban tehát különösen fontos, hogy tökéletesen működjenek a jármű világítóberendezései. Alapvető igazság, hogy nagyobb fényerő mellett többet látunk, de gondolnunk kell a szembejövőkre is, a rosszul beállított vagy túl nagy fényerejű lámpa ugyanis elvakítja a többi autóst.

Hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon, olyan lámpát kell keresnünk, mely bevilágítja az előttünk lévő útszakaszt, fénye azonban nem zavarja az előttünk haladókat. Szerencsére több lehetőség közül is választhatunk, lássuk, ezek milyen előnyökkel illetve hátrányokkal járnak!

Xenon izzók: A tiltás ellenére Magyarországon sokan használnak utólagosan beépített xenon szetteket. A szaknyelvben gázkisüléses izzóként ismert megoldás valójában egy izzószál nélküli fényforrás, melyben egy - két elektróda között keletkező ív szolgáltatja a hatalmas fényt, méghozzá egy 15000 Volt feszültségű trafó segítségével. A gyárilag xenon lámpával kiadott járművek automatikus lámpa-magasságállítóval (és fényszórómosóval) kerülnek forgalomba, így annak ellenére, hogy jobban bevilágítják az utat, mint a hagyományos, halogén izzóval működő rendszerek, nem vakítják el a többi közlekedőt. Ezzel szemben az utólagosan beépített, magasságállító nélküli xenon szettek esetében az erős szórt fény és az autóval együtt mozgó fénycsóva elvakíthatja a szembejövőket, ezért is tiltott a közúti használata.


Egy ilyen fényforrás másodpercekre elvakítja a szembejövőt


Emelt teljesítményű halogén izzók: Ha az elméleti fizikát vesszük alapul, akkor logikus következtetés, hogy egy nagyobb teljesítményű halogén izzó nagyobb fényerőt tud kibocsátani. A gyakorlat azonban teljesen mást mutat: az eredetileg 55 watt teljesítményhez tervezett lámpatestek a 100 vagy akár 140 wattos (!) izzóktól, és az általuk termelt magasabb hőtől bemattulnak, a lámpa vezetékei és csatlakozói megolvadnak, így a nagyobb áramfogyasztáson, és az elektromos javításokon kívül semmit nem nyerünk a használatukkal. Éppen ezért az ilyen megoldások csak kiegészítő lámpákban, rövid időtartamra javasoltak (keresőlámpák, off-road kiegészítők).

Emelt fényerejű izzók: Az utóbbi években több cég is előrukkolt magasabb fényerejű, de normál teljesítményfelvételű halogén izzókkal. A technika lényege, hogy a hagyományostól eltérő gáztöltetet használnak a gyártáskor, ezzel akár 50-90 %-os fényerő növekedést is elérve. Jelenleg ez az egyetlen törvényes módja a lámpatestek "tuningolásának”, tömeges elterjedésüket azonban gátolja, hogy négy-ötször drágábbak a hagyományos kivitelnél, élettartamuk pedig rövidebb.

A legfontosabb: A fenti állítások csak tiszta lámpabúra esetében igazak, ugyanis a legjobb izzó sem fogja letakarítani a sofőr helyett az útközben elkoszolódott lámpákat…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése